تشابه سندرم متابولیک درسنین مختلف

 14 فوریه 2014- مجموعه ی فاکتورهای خطر متابولیک در کودکان و بالغین مشابه است.محققین فنلاندی اعلام کردند مداخلات تغییر شیوه ی زندگی با هدف جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 و  بیماریهای قلبی عروقی باید از دوره ی کودکی آغاز شود.نتایج این تحقیق در مجله ی Diabetologiaمنتشر گردید.

سندرم متابولیک وضعیتی است که در آن فرد چندین فاکتور خطر مرتبط با دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی را دارد معمولاً این فاکتورهای خطر شامل :اضافه وزن، چاقی احشایی، کاهش حجم ماهیچه ها، افزایش چربی در کبد، کاهش حساسیت به انسولین و اختلالات مرتبط با متابولیسم قند، افزایش تری گلیسرید پلاسما، کاهش مقدار کلسترول HDL(کلسترول خوب)پلاسما و افزایش فشار خون می باشد.

 از آنجائیکه افزایش وزن بطور فزاینده ای در جهان رو به گسترش است مجموعه ی این عوامل خطر عموماً درکودکان نیز افزایش یافته است. چنلانچه در انجام ورزش وعادات تغذیه ای کودکان تغییری حاصل نشود، سندرم متابولیک از دوره ی کودکی تا بزرگسالی ادامه می یابد و خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماریهای قلبی عروقی و مرگ زود هنگام افزایش خواهد یافت.

تا این اواخر تعریف سندرم متابولیک به یک موضوع بحث انگیزی بویژه درمورد کودکان تبدیل شده بود با اینکه اجزای سندرم متابولیک را دانشمندان از مدتها پیش شناسایی کرده بودند اما هنوز مشخص نبود این اجزاء در کودکان و بالغین با هم یکسان هستند. این تحقیق نشان داد که اجزاء مجموعه ی سندرم متابولیک در بالغین و کودکان در سنین مختلف بدون توجه به جنسیت با هم یکسان هستند.

 البته در این تحقیق بر چاقی احشایی درکودکان نسبت به بزرگسالی کمتر و بر افزایش فشارخون درمردان میانسال نسبت به کودکان  و مردان و زنان مسن بیشترتاکید شده است.

همانطور که انتظار می رفت درجه ی فاکتورهای خطر در بالغین بالاتر از کودکان است. تجمع عوامل خطر متابولیکی مشاهده شده در تمام گروههای سنی سبب افزایش مرگ زودرس به دلیل ابتلا به دیابت نوع 2، سکته ی قلبی و بیماریهای قلبی-عروقی در بالغین می شود.

نتایج نشان می دهد درجه ی فاکتورهای خطر متابولیک نسبت به آنچه در پزشکی خطرناک محسوب می شود بخصوص در مواردی که چندین فاکتور خطر وجود دارند پایین تر است. دانشمندان براساس نتایج این تحقیق پیشنهاد می کنند که برای ارزیابی میزان خطر ابتلا به  دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی باید توجه ویژه ای به نمرات فاکتورهای خطر چند گانه داشت. علاوه بر این، مداخلات در شیوه ی زندگی را باید از کودکی آغاز و تا بزرگسالی ادامه داد. مضافاً اینکه گاهی ترکیب این مداخلات با داروهای ضروری است و باید به عنوان یک روش اولیه برای کاهش خطر کلی از آن استفاه کرد.

اطلاعاتی که دانشمندان در این تحقیق از آن استفاده کردند از سه جمعیت مختلف در شرق فنلاند جمع آوری شده بود: گروه اول 491 دختر و پسر سالم 6 تا 8 ساله که در مطالعه ی فعالیت فیزیکی و تغذیه درکودکان (PANIC)شرکت داشتند، گروه دوم 1900 مرد میانسال که در مطالعه  فاکتورهای خطر بیماری قلبی ایسکمیک شرکت داشتند (مطالعه ی KIHD) و 1170 مرد و زن مسن که در مطالعه ی DR's EXTRAثبت نام کرده بودند.

 مطالعه ی (PANIC)یک مطالعه ی ادامه دار درباره ی مداخلات شیوه ی زندگی است که اطلاعات ارزشمندی را  درباره ی فاکتورهای شیوه ی زندگی کودکان، سلامت و رفاه آنها تا بزرگسالی در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد. استفاده از سه مطالعه ی مختلف که شامل افراد در سنین متفاوت بودند این امکان را برای دانشمندان فراهم نمود که چگونگی ابتلا به سندرم متابولیک و عوامل  خطر آنرا بطور گسترده ای مطالعه کنند.

منبع : www.medicalnewstoday.com/releases/272632.php

سرپرست مترجمعین: ماندانا فرخی نیا